هورمون درمانی با کاهش سطح نشانگرهای زیستی دیابت ارتباط دارد

 25سپتامبر 2019 - در طرح ابتکار عمل سلامت زنان(WHI) یکی از مواردی که بیشتر به آن پرداخته شده است، بحث در مورد مزایا و خطرات هورمون درمانی است. حال یک مطالعه ی جدید بر اساس داده های WHI، نشان داده است که از جمله مزایای دیگر هورمون درمانی کاهش تعداد متابولیت هایی است که مستقیما با دیابت نوع 2 ارتباط دارند. نتایج این مطالعه در جلسه ی سالانه انجمن یائسگی آمریکای شمالی (NAMS) در شیکاگو، که از 25 تا 28 سپتامبر 2019 برگزار شد، ارائه گردید.

در کارآزمایی های WHI مشخص گردید که شیوع دیابت با استفاده از هورمون درمانی، به ویژه ترکیبی از استروژن و پروژسترون درمانی، کاهش یافته است. در مطالعه ی جدید از داده های مطالعه ی قبلی که تقریباً 370 متابولیت را در 1،362 زن شرکت کننده در WHI اندازه گیری کرده بود، استفاده شد. محققان در مطالعه ی حاضر، نه متابولیت را كه در مطالعات پیشین ارتباط قوی آنها با ابتلا به دیابت نوع 2 تایید شده بود، انتخاب کردند، تا تأثیر هورمون درمانی تصادفی را بر این متابولیتها بررسی کنند.

از نه متابولیت هدف، هفت مورد با استفاده از هورمون درمانی متشکل از ترکیبی از استروژن و پروژستین(combination of estrogen and progestin) کاهش یافتند.

دکتر Heather Hirsch، نویسنده اصلی این مطالعه از مرکز پزشکی دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید:جالب اینجاست که ما متوجه شدیم که این متابولیتها با استفاده از ترکیبی از استروژن و پروژستین نسبت به درمان با استروژن به تنهایی، بیشتر کاهش می یابند. این نتایج به موازات یافته های WHI در مورد اثر هورمون درمانی بر بروز دیابت نوع 2 است.

دکتر استفانی فابیون ، مدیر پزشکیNAMS  گفت: برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی درک بهتر طیف کاملی از خطرات و مزایای احتمالی هورمون درمانی برای مدیریت علائم یائسگی، به ویژه با توجه به اثرات مثبت آن در جلوگیری از ابتلا به دیابت که در ایالات متحده  شیوع بالایی دارد، بسیار ارزشمند است.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-09-hormone-therapy-linked-decrease-diabetes.html